- היבטים לילד ולמשפחה
- מאפייני הטיפול הקוגניטיבי – התנהגותי בילדים
- הדרכת הורים
- טיפולים למתבגרים
- הפרעות של תוקפנות ואלימות
- פוביות
- OCD
- חרדה חברתית
- חרדת פרידה
- דיכאון
- הפרעות בספקטרום האוטיסטי
- הפרעות קשב וריכוז
עוד בנושא:
למה הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מתאים במיוחד למתבגרים ?
הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית מטפלת ברובד ההתנהגותי והרגשי דרך בירור ועיצוב תפיסות העולם והמחשבות המעצבות אותם. הפסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית מתאימה במיוחד למתבגרים מכיוון שמתבגרים מטבע הדברים טרם גיבשו סופית את מערכת האמונות שלהם על עצמם ועל העולם ולכן ניתן באופן יעיל יחסית להשפיע עליהן.
במה אנחנו מטפלים?
אנו מטפלים בבעיות רבות כגון בעיות במצב הרוח, התמכרויות לחומרים פסיכואקטיביים, בעיות הקשורות לחרדה (חרדת בחינות, כפייתיות, התקפי פאניקה), בעיות בדימוי העצמי, בעיות בין אישיות, בעיות של גיבוש ותפקוד מיני, הפרעות קשב וריכוז ובעיות רבות נוספות מגיבות לטיפול התנהגותי קוגניטיבי וניתן לטפל בהם גם בגיל התבגרות בצורה ממוקדת ויעילה.
צוות המרפאה מתמחה בשיטות הטיפול התנהגותיות קוגניטיביות, כאשר הטיפול, גם במתבגרים, מתבצע בשני שלבים: שלב ההערכה ובניית תכנית טיפול אישית ובשלב השני יישום התכנית הטיפולית.
הטיפולים הם פעילים, ממוקדים ודורשים שיתוף פעולה מצד המטופל.
שיתוף הפעולה מתבטא במילוי אחרי מטלות שניתנות בין הפגישות לרבות מילוי שאלונים, יומנים, ביצוע תרגילי חשיפה וכדומה.
הטיפול יכול להועיל למכלול הבעיות בתקופה קצרה יחסית.
במידה ולא, הטיפול הוא קצר מועד ותוך זמן לא רב ניתן לגלות אם השיטה לא מתאימה למטופל, מבלי לבזבז זמן ומשאבים יקרים בטיפולים עקרים ממושכים.
התמכרויות
התמכרות הינה תופעה מורכבת.
בכדי לטפל בבעיה זאת דרוש אבחון מקיף של האדם הפונה לטיפול, כולל נטיות מולדות, בעיות ביולוגיות, קיום של הפרעות קשב וריכוז השכיחות מאד בבעיות התמכרות, בעיות משפחתיות והפרעות חרדה, בעיקר חרדה חברתית.
לאחר האבחון, אשר מטבעו מהווה גם תהליך של הגברת המוטיבציה לטיפול, בונים תכנית טיפול אישית המתמקדת בבעיות הייחודיות של כל מטופל.
צוות מרפאת היבטים הוא בעל ניסיון רב בטיפול בבעיות התמכרות ופיתח כלים ייחודיים הכוללים חוברות לעבודה עצמית, יומנים וכלים נוספים רבים ומגוונים.
הטיפול נעשה באופן אישי ולרוב הוא ממוקד וקצר מועד (אם כי בעיות הקשורות לאישיות לא תמיד ניתן לטפל באופן קצר מועד).
המטופל מקבל כלים חלופיים לשימוש בסם ובונה יחד עם המטפל תכניות של מניעת הישנות התופעה.
התכנית מתאימה לכל ההתמכרויות, לרבות אלכוהול, קנביס, התמכרויות התנהגותיות (אינטרנט, מין, קניות וכדומה).
הפרעות חרדה בגיל התבגרות
צוות מרפאת היבטים בהיותו צוות של מומחים בשיטת הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי עוסק בטיפול בהפרעות חרדה בכל הגילים, כולל בגיל התבגרות.
תופעת החרדה היא תופעה שמתבטאת בצורות שונות ויכולה לגרום לסבל רב ואף לנכות נפשית. התופעה כתופעה היא בסה"כ תופעה נלמדת שהאדם בונה אותה ומחזק אותה על ידי התנהגויות של הימנעות ושל אי חשיפה לאותם הגורמים מהם הוא מפחד. הטיפול המומלץ להפרעות אלו הוא ההתנהגותי קוגניטיבי והוא יכול להביא מרפא בדוק לחלק גדול מהסובלים מתופעות החרדה.
בין תופעות החרדה השכיחות בגיל ההתבגרות אנו מוצאים התקפי פאניקה ואוגורופוביה (הימנעות ממצבים שיכולים לגרום להתקף חרדה), כפייתיות, חרדה חברתית, חרדת מבחנים (ראה בהמשך), תופעות בתר חבלתיות לאחר תאונות או אירועים טראומטיים וכו'.
הטיפול בהפרעות חרדה כולל שלב ראשון של הערכה, שלעיתים כוללת הערכה רפואית של ממש ושלב של טיפול.
הטיפול הוא, לרוב, קצר מועד, ממוקד וכרוך בביצוע מטלות טיפוליות בין הפגישות.
לפרטים נוספים נשמח לקבוע פגישה לאבחון והערכה (בתשלום). פרטים נוספים על הפרעות החרדה בדפים אחרים באתרנו.
איננו מספקים שירות זה ומזמינים לפנות לקישור הבא: רקפת – קבוצת נוער חווייתית להתמודדות עם חרדה חברתית
"רקפת" היא קבוצת נוער חווייתית להתמודדות עם חרדה חברתית וביישנות. הקבוצה מיועדת לבני נוער (גילאים 16-20) המעוניינים להרחיב ולשפר מיומנויות חברתיות.
הקבוצה משלבת תמיכה באווירה בלתי שיפוטית ואפשרות להתנסות במגוון אינטראקציות חברתיות עם בני נוער החווים קושי דומה.
הקבוצה עושה שימוש בכלים מתחום התאטרון והמשחק המביאים באופן טבעי את המשתתפים לחוויה נעימה ומשחררת בקונטקסט החברתי. מטרות הקבוצה הן פיתוח ושיוף יכולות חברתיות.
sas.youth@gmail.com
חרדת בחינות
כל בעיות החרדה מגיבות בצורה טובה, קצרה וממוקדת לטיפול התנהגותי קוגניטיבית צוות מרפאת היבטים פתח תכניות ייחודיות לטיפול בחרדות שכיחות כגון חרדת בחינות.
תופעה זאת לרוב מתקשרת לבעיות קוגניטיביות של סטנדרטים גבוהים מאד וחוסר גמישות מחשבתית ופרפקציוניזם.
תכנית הטיפול בבעיית חרדת הבחינות כוללת, כמו כל תכנית שלב של הערכה מקצועית מקיפה ושלילה של בעיות נוספות הדורשות טיפול ייחודי ובהמשך תכנית ממוקדת, המבוצעת בעזרת חוברת עבודה עצמית של המטופל ופגישות טיפוליות.
במהלך הפגישות המטופל לומד להגמיש את האמונות שלו ולהפוך אותן לסתגלניות יותר, לומד לשלוט בתחושות הפיזיולוגיות ולומד התנהגויות מועילות יותר סביב מועד הבחינה.
במקרה הצורך מחודדים כלים של "ללמוד איך ללמוד".
הטיפול לרוב הוא קצר ויעילותו ניתנת למדידה תוך שבועות ספורים, במידה שהמטופל משתף פעולה בתרגילים אותם הוא אמור לבצע בין הפגישות הטיפוליות.
הרצאה קצרה על התופעה והטיפול בגישה ההתנהגותית קוגניטיבית:
http://www.youtube.com/watch?v=6v15Ct714yQ
הפרעות אכילה
גיל התבגרות מתאפיין, בין היתר בבעיות של דימוי גוף, המבטאות לעיתים בהפרעות אכילה: אנורקסיה, בולמיה, התקפי אכילה והשמנת יתר.
הטיפול התנהגותי קוגניטיבי פתח דרכים ייחודיות לטפל בבעיות אלו.
צוות מרפאת היבטים התאים תכניות אלו ומבצע טיפולים הכוללים, כמו בבעיות אחרות, שלב של אבחון ושלב של טיפול.
אין לשלול שבמקרים קשים יותר יהיה צורך בטיפול פסיכיאטרי על ידי פסיכיאטר ילדים ונוער.
הטיפול הקיים במרפאה לא מתאים למקרים קשים הדורשים טיפול אשפוזי ביחידות לטיפול הפרעות אכילה, אלא למקרים "קלים" יותר, אשר מתאימים לטיפול אמבולטורי במתכונת של פעם או פעמיים בשבוע ומצבם הגופני אינו מסכן חיים.
הדרכת הורים
חלק גדול של טיפולים נפשיים אצל מתבגרים דורש גם פגישות עדכון וייעוץ עם ההורים.
בחלק מהמקרים לא יהיה מנוס גם מהפנייה לטיפול משפחתי (אשר אינו מתבצע במסגרת מרפאתנו המתמחה בטיפול התנהגותי קוגניטיבי יחידני).
ההדרכה של ההורים קשורה להפחתה של חיזוקים אשר הורים עלולים לתת לבעיות של ילדיהם מבלי לדעת שהם עושים זאת ומתן כלים להתמודדות עם בני הנוער במסגרת חיי המשפחה.
מריטת שערות
מדובר בתופעה שכיחה למדי בגיל התבגרות, בעיקר אצל בנות. התופעה מביאה לעיתים לתוצאות חמורות כגון קרחות מלאות או חלקיות, אובדן הגבות ופגיעות באזור אברי המין.
המריטה היא תופעה ששייכת לתופעות ההרגלים הבלתי רצוניים, כגון טיקים, גירודים עצמיים וכדומה. יש שני סוגים עקרוניים של מריטת שערות, האוטומטית, שנעשית מתוך הרגל ללא סיבה מיוחדת ורגשית, והשנייה הנעשית כתגובה למצב רגשי שלילי ומהווה דרך להקל על התחושות.
מרפאת היבטים פתחה תכניות התנהגותיות קוגניטיביות ייחודיות לטפל בתופעה זאת על פי מיטב הספרות העולמית בנושא. הבעיה בהחלט ניתנת לטיפול ולעיתים תוך כמה פגישות.
הטיפול מכיל כמו במקרים אחרים שלב של הערכה ואבחון ושלב של טיפול.
שלב ההערכה הוא חשוב ביותר כיוון שהוא מבסס את המודעות העצמית לקיום התופעה ולהקשרים שלה וגם משמש להגברת המוטיבציה לטיפול ולהגברה האמונה בעצמנו שהתופעה ברת שליטה.
בשלב הטיפול משתמשים בשיטות התנהגותיות קצרות מועד כמו היפוך הרגלים ואחרות.
לצוות היחידה לטיפול התנהגותי קוגניטיבי ניסיון רב בטיפול בתופעה זאת ונשמח לעמוד לרשותכם למידע נוסף או לפגישת היכרות לטיפול בבעיה.