טיפול בסכמות

הטיפול בסכמות מבוסס בראש ובראשונה על גישה הקוגניטיבית-התנהגותית הבסיסית, כשבעצם מדובר בטיפול מעמיק יותר מהטיפול הבסיסי. בעצם מדובר בעבודה על הדפוסים העמוקים בחשיבה שלנו, הסכמות.

מהן סכמות?

סכמה היא דפוס של חשיבה ותפיסה המפעיל אותנו. מדובר בדפוס יציב וחוזר המתפתח בילדות ומתפתח במהלך חיי הפרט, דרכו רואה האדם את העולם. סכמות הן אמונות ורגשות לגבי העצמי והסביבה שהפרט מקבל ללא שאלה. יש יתרון ביכולת האדם לייצר סכמות, יכולת זו מקנה לנו אפשרות ללמד מהתנסויות מוקדמות ולפעול במהרה מבלי להשקיע משאבים רבי, מאוחר יותר, במהלך החיים, כשאנחנו נתקלים במצבים דומים.

ואולם, לעתים חוויות שחווינו גרמו ליצירת סכמות שאינן יעילות עבורנו ואף פוגעות בנו. במצבים כאלה יש מקום לבחון את הסכמה ולפעול לשינויה.

הבעיה היא .שסכמות, שלרוב איננו מודעים להפעלתן, קשות מאוד לשינוי וכמעט ולא נעלמות ללא טיפול.

במשך הזמן ובעקבות ניסיון קליני ומחקרים, נמצאו נמצאו 18 סכמות עיקריות, כשלרוב כל מטופל מחזיק בלפחות שתיים או שלוש מתוכן. דוגמאות לסכמות: מניעה רגשית, נטישה וחוסר יציבות, חוסר אמון או התעללות, כישלון ועוד ועוד.

כיצד סכמות פועלות?

הסכמות משתרשות ככל שהן מופעלות יותר. שימור הסכמה פועל הן בפן המחשבתי (עיוותי חשיבה) והן בפן ההתנהגותי.

הפעלת הסכמה לעיתים קרובות מעוררת כאב ותחושת סבל. בניסיון לא לעורר את הסכמות ולא לחוות כאב, קיימת נטייה להימנע מחשיבה, מחוויות רגשיות וממצבים במציאות שעלולים להפעיל את הסכמה.

בהתאם, על מנת להימנע מהצתת הסכמה, הפרט עשוי להתנהג בניגוד קיצוני להתנהגותי הסכמתית. למשל, אדם הסובל מתלות, עלול לבנות את חייו כך שלא יצטרך להיעזר באף אחד בסביבתו.

התהליך הטיפולי- שינוי סכמות

המטפל והמטופל יוצרים יחד ברית להתמודדות מול הסכמות. מטרת הטיפול היא להחליש את הסכמות שאינן יעילות ולחזק את הצד הבריא של המטופל.

הצעד הראשון בטיפול הוא לבצע הערכה מקיפה של המטופל. מטרת ההערכה היא לזהות סכמות חשובות במבנה הפסיכולוגי של המטופל. המטפל מגיע להערכה על ידי סקירה ודיון באירועים אחרונים שהביאו את המטופל לטיפול וחזרה לעברו של המטופל למציאת שורשי הסכמה. בהמשך המטופל ממלא את שאלון מיוחד לגילוי ומיקוד הסכמות. העבודה הטיפולית מתבצעת באמצעות טכניקות שונות להחלשת הסכמה הלא יעילה. טכניקות אלה כוללות טכניקות רגשיות, בין אישיות, קוגניטיביות (של החשיבה) והתנהגותיות. בטכניקות אלה משלבים גם דימויים ודמיון מודרך.

סגור לתגובות.