סוגי הטיפולים במרפאת היבטים

מה זה בכלל טיפול מסוג פסיכותרפיה?

פסיכותרפיה היא תרפיה (טיפול) באמצעות דיבור. השפה היא כלי תקשורתי והיא גם עוזרת לנו לארגן את המחשבות ואת הרגשות שלנו. חלק משמעותי בטיפול הוא הקשר בין המטופל, שהוא המומחה מספר בהיכרות עם עצמו, לבין המטפל, שהוא מומחה בתחומו. בעצם, טיפול הוא תהליך של צמיחה והתפתחות שבו מעורבים שניים. בהתאם, פסיכותרפיה היא טיפול שבו הקשר ועיבוד התכנים נעשים באמצעות שפה.

מה הבדל בין CBT ופסיכותרפיה מסוגים אחרים?

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית היא חלק מאסכולה רחבה יותר של גישות טיפול של טיפולים ממקודי מטרה, קצרי מועד ומבוססים מחקרית.
אבל גם בתוך הגישה הקוגניטיבית התנהגותית קיימים הרבה סוגים של שיטות, תיאוריות ומדובר בתחום מאוד רחב ומעמיק של אפשרויות לטיפול, כך שבהחלט ניתן להתאים את הטיפול למטופל "בהתאמה אישית".

ניתן לקרוא על סוגי הטיפולים השונים בלחיצה על אחד הנושאים מימין.

 

למה טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מוצלח כל כך?

  • יעילות: הטיפולים הקוגניטיביים התנהגותיים ממוקדי מטרה. לכן תוך זמן קצר יחסית ומספר מפגשים קטן ניתן להגיע לשיפור של ממש באיכות החיים. עם זאת, חשוב לציין כי קיימים גם טיפולים ממוקדים ארוכי טווח ומשך הטיפול מותאם אישית לצרכי המטופל.
  • שקיפות: הגדרת היעדים ואופן השגתם מתבצעים בשקיפות מלאה. בעיקרון השקיפות ניתן להיווכח כבר בכמות החומרים הנגישים ללקוחותינו ולציבור הרחב באתר המרפאה.
  • שיתוף פעולה: הגדרות היעדים, הדרך להשגתם והעבודה עצמה הם עבודה קשה ומשותפת של המטפל והמטופל. הערך של טיפול שמתקיים "בגובה העיניים" והמאמץ המשותף מאפשרים תחושת שליטה והצלחה.

איך בפועל עובד הטיפול בהיבטים?

ההנחה בבסיס הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית היא שכל רגש שאנו חשים, מקורו במחשבה. רוב המחשבות שלנו הן יעילות, תואמות את המציאות ועוזרות לנו להתנהל בעולם ולתפקד. אולם מחשבות מסוימות יכולות לעורר בנו תחושות לא נעימות כמו פחד, כעס או תסכול. את הדפוסים הללו ניתן לשנות ועל ידי כך להפחית במידה רבה את רמות הפחד, הכעס והתסכול.

בבסיס דפוסי החשיבה האוטומטיים שלנו, קיימות אמונות יסוד או "סכמות" שרכשנו לאורך ההתנסויות השונות בחיים. שינוי עומק בדפוסי החשיבה מצריך שינוי בסכמות אלה, או למעשה, במשמעות שאנו מקנים לאמונות אלה, כאשר אינן יעילות.

ניתן להרחיב את הידע בנוגע לדפוסי החשיבה והאמונות המניעים אותנו והמקום שהם תופסים בהתנהגותנו ורגשותינו, באמצעות צפייה בסרטון: "מרכזיותן של האמונות בחיי הנפש שלנו"

המטפל והמטופל מאתרים יחד את דפוסי החשיבה של המטופל המובילים לרגשותיו הקשים של המטופל, בודקים את האופן שבו נוצרו בעבר ואת תוקפם ויעילותם במציאות בהווה. משנמצאו דפסים אלו, מתחילה העבודה המשותפת. התהליך הוא קודם כל תהליך חווייתי שכן שינוי ממשי נוצר רק כשחיים וחווים את הקשיים ואת החלופות שלהם. לכן, כולל התהליך הן ציוד המטופל בכלים מעשיים, הן בנייה של דפוסי חשובה חלופיים והן מצייד המטפל את המטופל בכלים מעשיים. הכלים מאפשרים למטופל לשנות את האופן שבו הוא חווה את המציאות בהווה ולשפר במידה ניכרת את איכות חייו בעתיד. הטיפול במרפאת היבטים מתבצע בשני שלבים: בניית תכנית אישית ויישומה. יישום התכנית דורש שיתוף פעולה מלא מהמטופל: ביצוע מטלות, מילוי שאלונים ויומנים וביצוע תרגילי חשיפה.

זכרו- בדיוק כמו ללמוד לרכב על אופניים: שינוי דורש זמן, אימון, התמדה ומוכנות לנפילות. אך מרגע שעוברים שלב, קשה לחזור אחורה. לתחושת ההצלחה ולשיפור באיכות החיים אין מחיר.

אם מתעורר הצורך, משלבים המטפלים במרפאת היבטים בין הטיפול הקוגניטיבי לבין טיפול תרופתי ומעקב פסיכיאטרי, ובין הטיפול הקוגניטיבי לבין הרפיה ודמיון מודרך.

סגור לתגובות.